Tijd gaat nu wel heel snel..... - Reisverslag uit Mohurli, India van Susan Kolkman - WaarBenJij.nu Tijd gaat nu wel heel snel..... - Reisverslag uit Mohurli, India van Susan Kolkman - WaarBenJij.nu

Tijd gaat nu wel heel snel.....

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

13 April 2010 | India, Mohurli

Ooh het einde komt in zicht…het gaat nu in een keer wel snel. Sinds ik uit Goa terug ben vliegt de tijd voorbij. Nou eindelijk krijgen jullie weer een update over mijn leventje in India. Ik ben weer helemaal beter en volop aan het genieten van elke dag dat ik hier nu nog ben. Ik ben de afgelopen dagen heel erg druk geweest met school en veel veldonderzoek gedaan. Het leuke van de opdracht is dat het daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden. Dat geeft natuurlijk een extra stimulans om erg mijn best te doen.

Het is hier inmiddels meer dan 50 graden en nou weet ik dat ik niet mag klagen maar ooooh wat is dat warm. Overdag kan ik gewoon echt niet naar buiten ik merk dat je ontzettend snel moe wordt en je krijgt nog meer respect voor de mensen die hier leven. Ik sta er deze week weer van te kijken hoe hard mensen hier werken. Ik heb een aantal hotels bezocht en in ieder hotel is het t’ zelfde. De mensen beginnen s’morgens om 7.00 en werken tot 00.00 uur door, dat 6 dagen per week. Ze hebben nog een pauze van een uurtje en geen vakantiedagen. Het salaris is zo ongeveer €20,- per maand. Moet je voorstellen dat je ook nog eens in die hete zon moet lopen.
En ondanks dat de mensen zo hard moeten werken en zo arm zijn lachen ze altijd. Daar zou Nederland een voorbeeld aan mogen nemen. Ze zijn zo gastvrij en ze willen met alles helpen en alles uitleggen. Ik ben inmiddels verhuist en de buren (die met dat kleine meisje) vonden het zo erg dat we weggingen. Zij hebben ook niet veel geld maar ondanks dat hadden ze ons afgelopen zondag meegevraagd naar een dorp waar zij in de weekeinde verblijven of we daar kwamen eten. Nour en ik weer met de bus. Aan bustijden doen ze hier niet dus tussen half 8 en 8 zou de bus komen. Wij daarheen…geen bus…bus gemist(zou mij in Nederland natuurlijk nooit gebeuren;)). Half 10 kwam de volgende dus wij Shanoo beetje geholpen met werken in de kantine (een lokaal restaurantje) en vervolgens twee uurtjes in een te warme bus doorgebracht. Uiteindelijk kwamen we daar aan en samen met Nour achter op de motor bij Mustaaq(de buurman) naar zijn huis gereden.
Het is zo leuk als je op zon motor door het dorp scheurt en de ene kant zie je weer een koe lopen, dan weer een paar van die vieze everzwijnen, kippen, apen, honden, katten. Dan kom je weer langs een openbare toilet of een afvalstortplaats. Midden op de weg lopen plotseling allemaal Indiërs blijkt er een bruiloft gaande te zijn. Ik kan het gewoon niet onder woorden brengen maar het lijkt echt of de tijd terug gedraaid is.
Maargoed daar in een heel schattig huisje aangekomen werden we hartelijk verwelkomt door de familie van Mustaaq. Er werden meteen twee stoelen voor ons klaargezet en eten klaar gemaakt. Ze vroegen nog of wij wilden blijven slapen want ze hadden s’avonds een heel groot feest. Ik heb mijn ogen uitgekeken, pannen zo groot als dat ik ben werden vol rijst gestopt en buiten op een vuur klaargemaakt. Allemaal Indische kruiden en ingrediënten wat ik nog nooit gezien heb. Er werd een kip van de markt gehaald die ze s’ avonds gingen slachten. We konden helaas niet blijven slapen omdat we niet wilden dat de mensen in Mohurli zich ongerust zouden maken. Je merkt wel dat India een echte eetcultuur heeft. De mensen staan op en beginnen de dag met eten, dan gaan ze eten maken voor de lunch, uitgebreid lunchen en dan weer eten maken voor tussendoor en dan nog rond 22.00 uur dineren. En de mensen zijn zo mager het is ongelofelijk!

Bijna is het zover dan gaan Nouriya en ik samen naar het Noorden om daar 2 weken te gaan reizen en onderzoek te doen. We gaan twee parken bezoeken die vergelijkend zijn met Tadoba en daar gesprekken houden met hoteleigenaren en ideeën opdoen voor een ecologisch hotel. We starten in Delhi en reizen vanuit daar naar Chandigarh, Amritsar, Shimla, Delhi, Agra en weer terug naar Delhi.
Spannend…zo leuk we kunnen niet wachten. Het worden lange afstanden in de trein zitten maar dat hindert niet. Ik wil heel veel cultuur snuiven want het Hindoeïsme is toch wel een heel bijzonder geloof. Ik snapte er eerst helemaal niks van maar langzaam kom ik erachter dat er heel veel gelijkenissen zijn met christendom. Het Hindoeïsme heeft miljoenen goden en die namen snap ik allemaal niet maar het is wel een interessante gedachtegang. Heb een tempel bezocht in Goa en dat was zo leuk. Moest mijn schoenen uitdoen toen ik binnenkwam. Dan had je drie ruimtes. De eerste ruimte dienden als gezamenlijke ruimte waar dingen verkocht werden, mensen muziek luisterde en met elkaar aan het praten waren. Dan had je de tweede ruimte. Hier zat iedereen in kleermakerszit op de grond te luisteren naar de gebeden van de monniken. En de derde ruimte was de gebedsruimte waar alleen de monniken stonden. Er werd heel veel lawaai gemaakt door een bel en trommels en liedjes gezongen als gebed. Vervolgens kreeg iedereen een soort hosti alleen was de hosti hier gemalen kokos met rijst en nog iets. Naja lang verhaal en er ontbreken hele stukken maar dat wil ik dus nog meer gaan zien in India.

Ik ga straks weer bij de buren eten want die hebben Nouriya en mij uitgenodigd om nog een keer gezellig bij elkaar te zitten en afscheid te nemen. Morgenvroeg om 03.00 vertrek ik naar Nagzira een wildlife reservaat waar ik een vergelijkend onderzoek ga doen en ga observeren hoe het daar werkt. We gaan daar op jungle ronde en smiddags door naar Melghat dit is ook weer een reservaat en daar zullen we een nachtje verblijven. Donderdagmiddag zullen we weer terug zijn in Mohurli.

Ik hoop dat het met jullie in Nederland allemaal goed gaat. Ik hoorde dat het mooie weer eraan komt dus dat is fijn om te weten verheug me nu al op de roseetjes in de achtertuin.

Dikke kus!!!

  • 13 April 2010 - 09:12

    Marloes:

    Dag nichtje,

    Wat een mooie belevenissen! Je geniet er goed van begrijp ik. Ik vond het echt super leuk om je gisteren via skype te spreken en te zien!

    Veel plezier de komende weken met het backpacken door India. Ik hoop dat je terugkomt met allerlei nieuwe ervaringen maar dat weet ik wel zeker. Doe in ieder geval voorzichtig!

    We missen je allemaal!

    Dikke kus,
    Marloes

  • 13 April 2010 - 09:12

    Marloes:

    Dag nichtje,

    Wat een mooie belevenissen! Je geniet er goed van begrijp ik. Ik vond het echt super leuk om je gisteren via skype te spreken en te zien!

    Veel plezier de komende weken met het backpacken door India. Ik hoop dat je terugkomt met allerlei nieuwe ervaringen maar dat weet ik wel zeker. Doe in ieder geval voorzichtig!

    We missen je allemaal!

    Dikke kus,
    Marloes

  • 13 April 2010 - 09:12

    Marloes:

    Dag nichtje,

    Wat een mooie belevenissen! Je geniet er goed van begrijp ik. Ik vond het echt super leuk om je gisteren via skype te spreken en te zien!

    Veel plezier de komende weken met het backpacken door India. Ik hoop dat je terugkomt met allerlei nieuwe ervaringen maar dat weet ik wel zeker. Doe in ieder geval voorzichtig!

    We missen je allemaal!

    Dikke kus,
    Marloes

  • 13 April 2010 - 09:13

    Marloes:

    Ohw... volgens mij was mijn berichtje de eerste keer wel duidelijk.... ik zie nu dat mijn bericht drie keer geplaatst is :D

  • 13 April 2010 - 09:30

    Moedje:

    ha meisie ff iligaal op het werk gekeken ben super trots op je zorg dat het kwapje vol blijft xxx je fan

  • 13 April 2010 - 09:31

    Aukje:

    Wooow leuk verhaal Suusie! Erg leuk allemaal maar nog leuker als ik de verhalen op 3 mei live hoor!!

    Dikke kus zus!

  • 13 April 2010 - 09:50

    Maud:

    Hoi Susan. ik kan natuurlijk niet wegblijven nadat ik de stukjes van wat meer familie heb bekeken. Wat fijn dat je weer helemaal opgeknapt bent. 50 graden lijkt me wel lekker warm hier is het ongeveer 14 en al lekker. Ik hoorde van Marloes dat jullie gisteren gezellig hebben zitten kletsen, hartstikke leuk. Kom je alweer een beetje aan want zo'n spits gezichtje wil ik niet meer zien, je hebt toch niet daarom aleen maar kerken en tempels op de foto's gezet? Je moeder en ik gaan maandag gezellig met z'n tweetjes naar Valkenburg ons eens even goed laten verwennen, dinsdagavond komen we pas terug, heerlijk en als het ook nog mooi weer is helemaal fantastisch. Floor zit in de tentamens ze heeft er vandaag 3 ze zit hard te werken, het zal best wel gaan. Koen heeft tot nu toe alles alweer gehaald en met Marloes gaat het ook goed. Fijn dat Auk dit volgend jaar ook weer krijgt. Ik ga zondag met ome Jan naar Ajax. Een relatie van Jan heeft hem uitgenodigd Jan zei ik ga wel mee maar ik hou alleen niet van voetbal m'n vrouw wel dus als je daar ook een kaartje voor hebt gaan we met z'n drietjes.
    Ik ben benieuwd lijkt met hartstikke leuk een VIP behandeling met lunch en naborrelen. Nee dat komt helemaal voor elkaar. Je hoort het allenmaal wel hoe het geweest is. Als ik je niet meer spreek, heeeeel veul plezier op de voklgende reis en doe als jebloeft voorzichtig!!! DIKKE KUS MAUD, ps we missen je enorm.

  • 20 April 2010 - 07:45

    Rajini & Fam:

    Hey suus!
    klinkt goed, veel plezier met de laatste dagen backpacken tot snel
    heel veel fun nog!
    liefs fam schoonhoven

  • 23 April 2010 - 13:04

    Maud:

    Hoi Susan,
    Ik hoorde van je moeder dat ik toch nog wel even kon schrijven omdat je af en toe naar een internet cafe gaat. Hier alles prima gisteren de bachelor opgehaald bij Marloes op de unie, was heel erg leuk ook officieel hoogleraren in toga dus hartstikke leuk om mee te maken. Nu op weg naar de master. Voor jou beginnen de dagen te tellen voor ons ook echt leuk als je weer hier bent. Je zult wel weer moeten wennen maar goed geen medelijden want zoveel ervaringen die jij opgedaan hebt zullen niet veel leeftijdgenoten met je kunnen delen. Floor heeft tot nu toe de tentamens goed gedaan dus die zit ook in een goed vel met al haar feestjes en uitnodigingen bij vriendinnen. Het is hier lekker weer wel koud mar de zon schijnt tenminste dus het ziet er gezellig uit ook groen joh, dat zal je wel opvallen als je weer hier bent.
    Volgende week koninginnedag die dag kan alleen maar beter worden als vorig jaar.
    Ben gisteren nog met Floor bij Auk geweest, wat zit ze daar toch mooi, was heel gezellig.
    Morgen weer lekker zaterdag dus dat word weer genieten ik denk dat wij onze eerste grote fietstocht van het jaar gaan maken.
    Marloes vandaag voor het eerst contaclenzen belde vanmorgen op dat ze een stuk beter kon zien, ben benieuwd als ze vanavond thuis komt. Komt met mijn auto terug, gisteren laten staan, dus ik hoop wel dat ze nog even haar bril op zet, voordat ze weer terug naar Heteren rijdt.
    Nog een nieuwtje, de eerst verkeerslichten zijn in de werelstad Heteren geplaatst. Bovenaan de oprit want de weg naar Arnhem zuid is nu eindelijk klaar. Als we weer een keer gaan zwemmen zijn we er nog sneller.Voorbereidingen feest in volle gang dus je valt wel met je kont iin de boter. He lieve schat geniet nog even dike kus Maud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Mohurli

Susan

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 48418

Voorgaande reizen:

15 Februari 2010 - 15 Mei 2010

Afstuderen in India

09 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

Samen met Aukje naar China

10 Februari 2008 - 11 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: