Tempels, legers, panda's, theehuizen en eclips - Reisverslag uit Chengdu, China van Susan Kolkman - WaarBenJij.nu Tempels, legers, panda's, theehuizen en eclips - Reisverslag uit Chengdu, China van Susan Kolkman - WaarBenJij.nu

Tempels, legers, panda's, theehuizen en eclips

Door: Aukje en Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

24 Juli 2009 | China, Chengdu

Haaai

Wij zitten hier in Chengdu te wachten op onze pickup naar het vliegveld waar wij een vliegtuig naar Lijiang pakken. Maar eerst even een verhaaltje over de afgelopen dagen...

Na de muur zijn wij vertrokken met de (in dit geval) smerige nachttrein naar Pingyao. Na een trein vol met Nederlanders, die wij van verre al herkennen en horen, kwamen we aan in het kleine dorpje. Even wat anders dan die grote steden. Het hotel lag midden in het touristische dorpje. We zijn lekker Pingyao doorgewandeld en de volgende dag was het tijd om de omgeving te verkennen. Eerlijk gezegd was dit nog veel leuker dan het dorpje zelf. We hebben voor 2 Euro een dag fietsen gehuurd en zo kwamen we op het echte chinezen platteland. Nog een oude tempel bezocht en weer flink wat blikke van de bevolking opgevangen. Het zal wel een grappig gezicht zijn geweest...twee blonde grote Nederlanders op zon klein oud fietsje.

Twee dagen later zijn we weer in de nachttrein gestapt..ietsje beter dan de vorige, om onze reis door te zetten naar Xian. We dachten dat dit ook een klein plaatsje was maar het bleek dat dit een kleine stad was met 4.1 miljoen inwoners. Gelukkig kwamen we vroeg aan zodat we meteen de bus naar het teracottaleger konden nemen ( een hele opgave om de bus te pakken en een ticket te kopen door al die rare chineese tekens).

Teracotta leger, een drukke bedoeling. Het was erg indrukwekkend om duizenden zanderige soldaatjes, paarden en zwaarden in loopgraven te zien.

Terug in Xian waren we van plan een avondje in het hotel door te brengen. Maar de kolkies hebben daar geen rust voor..gelukkig maar anders hadden we die geweldige moslimwijk niet ontdekt. Een hele bijzondere ervaring. Overal verkochten ze gedroogd fruit, rare notenkoekjes en dingen die we niet herkenden. Ook lagen er stukken vlees met vliegen te stinken in de hitte. Levers, schapenkoppen of varkenspoten is doodnormaal om te verkopen. Het stonk, het was druk en enorm heet maar een van de leukste ervaringen tot nu toe.

Vanuit Xian hebben we voor het eerst een binnenlandse vlucht naar Chengdu gehad. Een relaxte reis in een mooi luxe vliegtuig. De volgende dag hebben we weer de bus gepakt naar Leshan, iets om trots op te zijn want het engels wordt als maar minder en slechter. Hier is de grootste stenen Boeddha ter wereld te zien. Het is niet gek dat dit op de wereld erfgoedlijst staat. Na wat klimmen in de jungle zagen we plotseling een groot oor. Na goed kijken zagen we ook wat haren en toen we de stip op het voorhoofd herkenden wisten we dat we goed zaten. We zijn van de top naar de teen gewandeld. Ook was er een geweldige tempel, die we niet zullen vergeten. Overal monniken en knielende boeddhisten die wierook aanstaken en zongen.

Gisteren zijn we gaan theeleuten. De hele dag hebben we doorgebracht in de mooie parken, waar de mensen bezig waren met dansen, fitnissen, kaarten of wajong speelden. Toen we bij ons eerste theehuis een kopje Jasmijn thee dronken schrokken we van de oorreinigers (mannen die met stokjes je oren reinigen en masseren). Dit zag er wel erg chinees uit en wat de boer niet kent...dat doet tie niet;)

Vandaag naar de nationale trots van china geweest...de Panda. Een kleine tegenvaller dat het leek alsof we in de dierentuin liepen maar wel bijzonder om die lieve beertjes te zien.

We gaan nu stoppen want onze auto komt er zo aan...bedankt voor alle berichtjes die jullie voor ons achterlaten dat is erg leuk om te lezen!!!

Groetjes uit het verre warme China

• 24 Juli 2009 - 16:02

Maud En Floor:

Hallo lieve meiden, wat een avontuur weer geweldig. Jullie moeten zelf die stokjes voor de oren maar niet proberen. Wat fijn dat alles zo geweldig gaat, ik hoorde van Ellen dat het zo ontzettend warm is, hebben jullie daar geen last van? Hier regent het veel maar wij hebben net 5 minuten geleden vakantie gekregen dus het zal nu wel wat beter worden, hoop ik. Als het goed is gaan we woensdag naar Oslo maar nog niet helemaal zeker in verband met het weer. Marloes en Niels zijn gelukkig de dip van hun "falen"helemaal door en beleven daar heel veel avonturen. Ze hebben wat fotots gestuurd en die met de jagermeister in de sneeuw leek me wel wat. Jullie zitten daar toch niet alleen aan de thee? Eeen lekker biertje of wijntje hoort er wel bij misschien wel rijstwijn?
    He meiden het gaat jullie goed doe heel voorzichtig in de kloof en dikke kus van Maud en Floortje xxxx

• 25 Juli 2009 - 09:44

Niels En Marloes:

Nou nou nou moeders, we hoeven geloof ik zelf geen weblog bij te houden want we vinden al onze smsjes naar het thuisfront terug op deze site.... :D haha

Dag Suus en Auk,

Wat een mooie verhalen op jullie site, we genieten ervan! We zijn erg benieuwd naar de foto's en alle andere ervaringen die niet te beschrijven zijn.

Met ons gaat het zoals jullie blijkens de informatie van moeders weten, goed. We hadden inderdaad even een dipje omdat het weer erg slecht was en daardoor was het niet verstandig om verder te lopen. Gelukkig waren de ouders van Niels in de buurt en hebben ons geëvacueerd naar de beschaafde wereld. Morgen gaan we onder begeleiding van een gids een Gletsjertocht maken, dat schijnt erg bijzonder te zijn. Maandag reizen we door richting Bergen en volgende week hopen we de familie te ontmoeten in Oslo. Het gaat hier dus helemaal top, en het weer is ook steeds beter.

We denken aan jullie en hopen dat jullie nog meer van dit soort mooie ervaringen krijgen. We zien elkaar weer in Nederland!

Dikke kus en veel liefs uit het hoge noorden,

Niels en Marloes

• 27 Juli 2009 - 13:08

Bruintjes:

He ja lekker, stokjes in de oren. Raar idee dat die Chinezen toch ook eten met stokjes? ....zou dat iets met elkaar te maken hebben ;-p?
    Fantastische verhalen hoor nichies, wij vertrekken overmorgen naar Toscane (ok mooi!) Nu nog een dagje werken (ook stinkende schapenkoppen haha). Dus al met al hebben we best veel gemeen. Nou meiden geniet er nog maar lekker van en we hopen snel weer iets van jullie te lezen. Groeten en een dikke knuffel uit een steeds warmer Nederland.